Izraelský historik Šlomo Sand v Praze: Přednáška na FF UK ve čtvrtek 26. listopadu v 19:15 (učebna č. 301)

English below — Ústav politologie FF UK vás zve na přednášku pod názvem “Izraelský historik Šlomo Sand: Jak byl vynalezen židovský národ“. Jak se měnil příběh židovské identity? Jakou roli v jeho utváření sehrál sionismus? Co má židovská národní identita společného s evropskými nacionalismy? A co dnes znamená být post-sionistou?

shlomo sandAkce se koná ve čtvrtek 26. listopadu 2015 v 19:15 na Filozofické fakultě UK (Jana Palacha 2, Praha 1), učebna č. 301. Přednášku a následnou debatu moderuje Pavel Barša.

Akce proběhne v angličtině. Pozvánka na facebooku.

Šlomo Sand se narodil v roce 1946 v rakouském Linci. Je emeritním profesorem na Telavivské univerzitě, specializuje se na dějiny nacionalismu. Přednáška představí jeho knihu Jak byl vynalezen židovský národ, která právě vychází v češtině v nakladatelství Rybka.

Šlomo Sand: Jak byl vynalezen židovský národ

Málokterá historická práce vyvolala v posledních letech takový zájem a tak živé reakce, a to jak mezi odbornou, tak laickou veřejností, jako kniha izraelského historika Šlomo Sanda Jak byl vynalezen židovský národ, která vyšla roku 2008 a od té byla přeložena do více než dvou desítek jazyků. Její autor, profesor historie na Telavivské univerzitě, jehož mnozí velebí coby odvážného bořitele mýtů, zatímco jiní jej považují za škůdce, zrádce národa, ba antisemitu, ve své objevné práci dokládá, že nic takového jako židovský národ v etnickém smyslu neexistuje a celý dějinný příběh Židů, tak jak je všichni známe, je ve skutečnosti konstruktem, který se zrodil v hlavách sionistů v druhé polovině 19. století. Šlomo Sand na základě fundovaného výzkumu vyvrací úhelný kámen sionismu, totiž že dnešní Židé, ať už žijí v Izraeli nebo kdekoli jinde, jsou přímými potomky jednoho národa, jehož původní vlastí je území starověké Palestiny a který byl v 1. a 2. století našeho letopočtu ze své domoviny Římany vyhnán, aby se do „zaslíbené země“ po téměř dvoutisíciletém bloudění světem opět navrátil. Autor ukazuje, že k žádnému násilnému vyhnání ze „země zaslíbené“ ve skutečnosti nikdy nedošlo. Římané totiž žádná masová vyhánění nepraktikovali a žádné důkazy o tom, že Židé masově opouštěli Palestinu a odcházeli do exilu, neexistují. Exil je mýtus, za jehož zrodem ostatně nestáli Židé, nýbrž křesťanská tradice.

Jaký byl tedy osud Židů, kteří zůstali ve své zemi po zničení druhého Chrámu? Kam se poděli? Zůstali v Palestině a většina z nich v počátcích islámské expanze konvertovala k islámu. A odkud tedy pochází mnohamilionová židovská populace, jež se rozptýlila v blízkovýchodním, středomořském a později evropském regionu? Šlomo Sand dokládá, že jako každý monoteismus i judaismus byl až do 4. století našeho letopočtu misijním náboženstvím, které se čile šířilo a získávalo nové stoupence, a to nejen v bezprostředním okolí Palestiny. K židovství nekonvertovali pouze jednotlivci nebo malé skupinky, judaismus za oficiální náboženství přijímala celá království, ať už se to týká Himjarského království na jihu Arabského poloostrova nebo například Chazarské říše rozkládající se na území mezi Kaspickým a Černým mořem. Od raného středověku byla tedy většina Židů na světě potomky národů, jež nikdy na území Palestiny nevstoupily.

Jestliže Sand dovozuje, že Židé podobně jako křesťané či muslimové představovali náboženské, nikoli etnické společenství, rozbíjí tím základní dogmata sionismu a – k nelibosti oficiálních kruhů izraelské historiografie – poněkud problematizuje přirozené historické právo Židů na návrat do domnělé vlasti jejich předků a především jejich exkluzivní nárok na „zemi zaslíbenou“, který prosazují na úkor palestinských Arabů, nečiní tak z pozice primitivního antisionismu, natožpak antisemitismu, z něhož bývá neprávem obviňován. Jakožto znalec dějin nacionalismu si je Sand dobře vědom toho, že dějiny všech národů jsou do značné míry především vyfabulovanými příběhy, a jestliže si sionisté, inspirováni německou nacionalistickou historiografií, židovský národ zpětně vykonstruovali, ba „vymysleli“, jejich snažení nebylo ničím ojedinělým. Národy si své dějiny „vymýšlejí“, to platí obecně, a Židé nejsou o nic více „vynalézaví“ než jiné národy. A jestliže Sand hovoří o Státu Izrael jako o dítěti počatém znásilněním, vzápětí dodává, že i takové dítě má nárok na život. Ani v tomto ohledu nejsou Židé, respektive Stát Izrael, o nic „horší“ než jiné státy. Jak uvádí profesor Pavel Barša v doslovu k českému vydání: „Vždyť také mnohé další státy planety – ne-li všechny – vznikly na základě morálně nepřijatelných či empiricky chybných argumentů, jimiž jejich zakladatelé ospravedlňovali násilí vůči skupinám, které jim stály v cestě. Podobně jako nechce Sand vymazat z mapy jiné státy, vzešlé z nacionalistické či kolonialistické ideologie, nechce z ní vymazat ani Izrael. Žádá jen, aby také Izrael udělal krok směrem k plné rovnosti svých občanů, který většina západních států již učinila, když rasově, nábožensky či etnicky vylučující definice občanské pospolitosti, jejímž výrazem má být stát, vystřídala definicí zahrnující v principu všechny, kteří trvale žijí na jeho území.“

Jinými slovy Sand, který, jak říká název jedné z jeho knih, „přestal být Židem“ a považuje se za sekulárně smýšlejícího Izraelce, žádá, aby jeho stát přestal být režimem sice pluralitním a liberálním, přesto však především etnokratickým, a plně se demokratizoval. Taková proměna se žel zatím zdá v nedohlednu.

Kniha je doplněna autorovou předmluvou určenou českým čtenářům a doslovem Pavla Barši.

Každý, kdo má zájem porozumět současnému Blízkému východu, by si měl přečíst tuto knihu.“ Tony Judt

Profesor Šlomo Sand (nar. roku 1946 v rakouském Linci) je izraelský historik specializující se na dějiny nacionalismu a politické dějiny 20. století. Přednáší na fakultě humanitních studií Telavivské univerzity. Mezi jeho nejznámější knihy patří: Intelektuálové, pravda a moc: Od Dreyfusovy aféry po válku v Perském zálivu (2000), Jak byl vynalezen židovský národ (2008), Jak byla vynalezena Země izraelská (2012), Jak jsem přestal být Židem (2013) a Soumrak dějin (2015).

Přeložili Veronika Bránišová a Přemysl Houda. Předmluvu autora z hebrejštiny přeložila Olga Sixtová. Doslov napsal Pavel Barša.
S přihlédnutím k hebrejskému originálu redigovala Olga Sixtová.

Zdroj: http://www.rybkapub.cz/rybka/eshop/11-1-Novinky/0/5/173-Slomo-Sand-Jak-byl-vynalezen-zidovsky-narod

ENGLISH

sand the invention of the jewish peopleThe Department of Political Science at the Faculty of Philosophy and Arts, Charles University in Prague would like to invite you to the lecture by the Israeli historian Shlomo Sand “The Invention of the Jewish People”. How has the story of the Jewish identity been changing? What was the role of Zionism in its construction? What does Jewish national identity has in common with European nationalisms? And what does it mean today to be a post-Zionist?

The event takes place on Thursday 26th of November at 7:15PM at Philosophical Faculty in Prague (Jana Palacha 2, Prague 1), room number 301.

The lecture is moderated by Pavel Barša. Working language is English.

The event on facebook.

More about Shlomo Sand: Book review: Shlomo Sand’s “The Invention of the Jewish People”

This entry was posted in Píše se jinde and tagged , . Bookmark the permalink.