28. srpna 2014 | Přemysl Houda | Česká pozice
Levicoví antisemité? Těžko se definují
Předseda Federace židovských obcí v České republice Petr Papoušek vzbudil počátkem srpna v zahraničí pozdvižení výrokem, že levicový antisemitismus je nebezpečnější než ten pravicový. V rozhovoru pro ČESKOU POZICI ale nebyl schopen tento pojem upřesnit.
Levicový antisemitismus je nebezpečnější než pravicový. „O pravicovém antisemitismu víme, poznáme ho a ve velké části společnosti je absolutně tabuizovaný. Levicový antisemitismus je nejen skrytý, je rovněž široce akceptovaný jako součást univerzit, politiky a veřejných debat. A to je to nebezpečné na levicové nenávisti k Židům: člověk je antisemitou, a přesto se cítí naprosto moderně a osvíceně,“ uvedl začátkem srpna v rozhovoru pro agenturu DPA Petr Papoušek, předseda Federace židovských obcí v ČR, který je zároveň viceprezidentem Světového židovského kongresu.
Na otázku, zda je levicový antisemitismus méně nebezpečný než pravicový, doslova odpověděl: „Ne, dokonce naopak!“
Jak se pozná levicový antisemita? Podle Papouška takový člověk označuje Izrael za koloniální moc a tvrdí, že Židé nemají na Blízkém východě co dělat. Co je ale na tom levicového a co je v té větě skrytého? To Papoušek nebyl v rozhovoru s ČESKOU POZICÍ s to vysvětlit.
Jak byste popsal levicové antisemity?
Jsou to lidé, jejichž názory jsou už předem antisemitské, jen je schovávají za osočování Izraele. Kritizují Izrael za to, jak vznikl, jak po léta funguje. A to je problematické. Izrael má právo na existenci, má právo se bránit. Bohužel, tito lidé mají prostor v médiích i na univerzitách.
Když mluvíte o univerzitách, je tam nějaké jejich intelektuální podhoubí?
Třeba na Západě funguje hnutí BDS, které se snaží delegitimizovat Izrael. Je velmi populární třeba v univerzitních kampusech.
Proč je hnutí Boycott, Divestment and Sanctions projevem antisemitismu a proč levicového?
Protože se tímto způsobem nevyřeší blízkovýchodní konflikt. V tom hnutí jsou antisemité – kdyby se nechytili BDS, chytili by se čehokoli jiného.
Jsou levicoví antisemité i na českých univerzitách?
Nemyslím si. V Česku problém, který vidím na Západě, není.
Co by musel říci člověk, abyste ho označil za levicového antisemitu?
Přesná linie je složitá. Musí zpochybňovat základ, na kterém Izrael vznikl, a musí zpochybňovat právo Izraele se bránit vůči tomu, co se v Izraeli děje a v minulých desítkách let dělo.
Můžete být konkrétní? Mohl byste říci příklad?
To bych musel reagovat na konkrétní situaci, a pak bychom se mohli bavit. Rozhovor pro DPA se týkal spíš situace na Západě. Tam například stahují košer jídlo z obchodů, aby do nich nevtrhly rabující davy.
Rabování obchodů kvůli jejich nabídce košer potravy je projevem levicového antisemitismu?
To není. Jde tu ale o širší skupinu lidí, kteří chápou Izrael jako nepřirozeně vklíněnou koloniální říši na Blízkém východě a palestinské hnutí jako národní obrodu. Přitom Evropská unie jasně definuje hnutí Hamás jako teroristickou organizaci.
Když někdo řekne, že Izrael je čímsi na způsob koloniální říše, tak je levicový antisemita?
Já to nedokážu v daný moment popsat. Museli bychom mít před sebou konkrétní výrok a ten analyzovat.
Cítím trochu rozpor. Říkáte, že levicoví antisemité jsou nebezpečnější než pravicoví, předpokládal bych proto, že budete schopen vyjmenovat deset konkrétních příkladů z posledních měsíců. Co vlastně dělá levicového antisemitu levicovým antisemitou.
V tom je právě to nebezpečí. Těžko se definují. Nejsou tak snadno popsatelní. Je to složité.
Oni jsou tedy někde skrytí a vychytrale ovládají svět za oponou?
Pravicový antisemitismus je zjevný, společnost ho odsuzuje. Levicový antisemitismus je tolerovaný.
Nepochopil jsem ale ten základ – jak ho poznám? Podle čeho odlišíte pravicového a levicového antisemitu?
Když máte před sebou skinheada, tak víte, že vás praští po hlavě baseballovou pálkou, protože jste Žid.
Pravicového antisemitu poznám vlastně od pohledu, to je ten rozdíl?
To neříkám.
Proč vlastně nemluvit o antisemitismu obecně? Proč jej dělit na pravicový, levicový, říkat, že jeden z nich je nebezpečnější…
Protože antisemitismy jsou různé. Máte náboženský antisemitismus, antisemitismus založený na ovládnutí světa Židy, pak máte antisemitismus založený na pravicových myšlenkách, pak máte levicový antisemitismus…
Kdybych měl definovat pravicový antisemitismus, začal bych mluvit o jeho rasovém základu, o tom, jak pravicový antisemita definuje Žida podle jeho předků, uvedl bych historické paralely, aktuální výroky. Vy trváte na rozlišení levicového a pravicového antisemity, ale konkrétnosti neuvádíte.
Protože těch směrů a projevů může být strašné množství.
Dobře. V minulých týdnech Izrael provedl vojenský zákrok v Gaze…
A když někdo postup Izraele bude kritizovat na základě faktů, tak je to v pořádku. Když ale někdo bude mluvit ne o postupu státu Izrael, ale o postupu Židů, už je to za hranou. Stejně za hranou, jako když bude někdo říkat, že je Gaza okupovaným územím. Není. Tady vidím ty prvky.
Určitě znáte filozofa a politologa Pavla Baršu…
Znám a jeho výroky se moc nezabývám. Ale věřím tomu, že některé z nich jsou za hranou.
Které?
Co znám z minulosti. Nevím, jestli jsou přímo za hranou. Do detailů nebudu zacházet, protože se nechci vymezovat vůči člověku, kterého neznám tak dobře. Ale je možné, že některé jeho výroky mohou být za hranou.
Tomu nerozumím. Nejdřív řeknete, že věříte, že některé Baršovy výroky jsou za hranou, pak to zjemníte a řeknete, že je možné, že jsou za hranou, ale nechcete být konkrétní. Pokud někoho takto osočíte, měl byste být konkrétnější.
Nepůjdu tímto směrem.
Pavel Barša například říká, že Gaza je okupovaným územím i po stažení Izraelců v roce 2005. Je to za hranou?
Jde to tím směrem, který odpovídá tomu, o čem jsme mluvili. Z našeho pohledu už to nejsou objektivní argumenty. Neříkám ale, že je antisemita.
Proč není legitimní mluvit o otázce okupace Gazy a na nějakém veřejném fóru si vyjasnit pojmy? Proč už a priori říkáte, že to jde špatným směrem?
Neříkám, že to není legitimní. Jen říkám, že z mého pohledu to jde směrem, který může nabrat, ale nemusí nabrat, špatné vyústění. Některé typy levicové argumentace se mohou dostat z našeho pohledu za hranu.
Nechci to teď shodit, ale napadá mě, že taková ta sprostá antisemitská věta zní: ,Židé jsou někde v zákulisí, ovládají lidi, ovládají státy a podobně. Ale že jsou mazaní, tak na ně není vidět.‘ Vy vlastně říkáte, že levicoví antisemité jsou těžko poznatelní, že je to komplikované, že jsou skrytí a že jsou právě kvůli tomu strašně nebezpeční.
Samozřejmě bychom našli příklady levicového antisemitismu, ale já nechci do toho konfliktu jít, protože česká situace je dobrá a já jsem rád za to, jak to tu dnes funguje.
Vy jste o nebezpečnosti levicového antisemitismu mluvil v rozhovoru pro DPA…
Já ale na otázku levicového antisemitismu nejsem expert, jenom jsem vyjádřil svůj názor týkající se problémů židovských komunit v západním světě. To je všechno.
Pokud o něčem hovoříte, dokonce to diagnostikujete jako věc velmi nebezpečnou, tak byste, předpokládám, měl mít názor na něčem založený.
Můj názor je založený na tom, jak sleduji dění kolem naší židovské obce, především v zahraničí. A obecněji bych rád dodal: kritika Izraele není automaticky antisemitská. Sám stát Izrael je demokratickou zemí s mnoha názory, které se promítají ve svobodných médiích. Kritika Izraele se mění na antisemitismu, když kritik odmítá právo židovského národa na vlastní stát, dále například když používá rétoriku protižidovských stereotypů a porovnává Izraelce s nacisty. Jedním z projevů také je, pokud se Izrael posuzuje jinými normami než ostatní země, a když daná kritika je vědomě založena na lžích a zkreslujících informacích.
Přejděme k obecnějšímu problému: Izrael provedl operaci Protective Edge, před pár lety tu ale byla jiná vojenská operace Izraele v Gaze – co by pomohlo tomu, aby za dalších pár let nezasahoval Izrael znovu?
Pomohlo by, kdyby došlo k dohodě o odzbrojení Hamásu a opuštění jeho myšlenek na zničení státu Izrael. Což zatím nevypadá moc reálně. Problém je i celková situaci na Blízkém východě, kde se zformovala koalice Hamás-Katar-Turecko a částečně Írán versus palestinské hnutí Fatah-Egypt-Jordánsko. Konflikt, který se nyní odehrává, je také součástí zmíněného mocenského boje. Konečným řešením je podle mého názoru vznik Palestinského státu vedle Izraele, ale k tomu, jak vidíme, povede ještě dlouhá cesta.
Když říkáte, že jeden z velkých problémů je Hamás, myslíte, že po této operaci Izraele Hamás oslabí v popularitě mezi Palestinci?
Zaleží, jak celá situace dopadne, ale je možné, že Hamás neoslabí a jeho popularita vzroste. Jedním z důvodů, proč byl konflikt ze strany Hamásu rozpoután, je právě to, že mu popularita klesala.
Za jaké situace si dovedete představit, že by Izrael měl přestat s omezeními dodávek stavebního materiálu do Gazy? Teď je tam humanitární katastrofa, vybombardované domy. Jak například zajistit jejich opravu?
Izrael i během stávajícího konfliktu otevírá přechody do Gazy s tím, že tam proudí stovky tun humanitární pomoci. Problémem je samozřejmě zboží, které může mít dvojí použití. Stavební materiál je jedním z nich. Je třeba, aby byla například nastavena mezinárodní kontrola využití daného stavebního materiálu a ten nebyl zneužit teroristy na budování tunelů s cílem vést útoky proti Izraeli a jeho obyvatelům.
—
Petr Papoušek (* 1977)
Rodák z Olomouce strávil během studií na Fakultě ekonomické Vysoké školy báňské rok na Hebrejské univerzitě v Jeruzalémě, později byl rok v Evropském institutu pro židovská studia ve Stockholmu. Předsedou Federace židovských obcí v České republice je od prosince 2012.